
Sådan overlever du bryllupsfesten
Tekst: camilla Åsedal
foto: AI & Patrik Hagborg
Bryllupsfesten – de dér glitrende dage, hvor kærligheden fejres med champagne, glædestårer og et dansegulv, hvor voksne mennesker danser tossede, pinlige danse. Det er festligt, glædesfyldt og rørende, men for nogen også en smule overvældende. Især hvis du kun kender brudeparret, og resten af selskabet er et mysterium i jakkesæt. Bryllupsfester er som regel virkelig sjove, men de kan også være lange, larmende og til tider socialt udfordrende.
Herunder gennemgår vi, hvad du skal have i tankerne, når du skal til bryllup – og hvordan du maksimerer glæden uden at løbe tør for social energi midt i forretten.
Følg dresscoden
Først og fremmest bør du sikre dig, at du følger dresscoden. Er du for afslappet klædt, når dresscoden siger “kjole og hvidt”, stikker du ud (på den forkerte måde). Er du for formelt klædt til en afslappet bryllupsfest, risikerer du at ligne en greve til grisefest. Hvis der står “Kjole og hvidt”, “Mørkt jakkesæt” eller “Jakkesæt”, forventes det, at du klæder dig derefter. Er dresscoden kjole og hvidt, galla eller smoking, er det endnu vigtigere at respektere den formalitetsgrad, der kræves. Er du ikke vant til jakkesæt og slips – grib chancen! Alle mænd ser godt ud i jakkesæt og slips.

Kort om dresscodes:
Kjole og hvidt: Den mest formelle og strikse dresscode. Her gælder kjole (jaket), bukser med silkerevers, hvid skjorte med stivet bryst og krave, hvid vest, hvid butterfly og sorte laksko.
Smoking: En formel dresscode. Et komplet sæt omfatter smokingjakke, hvid plisseret skjorte, sorte laksko, vest eller seler og en sort butterfly – og glem ikke manchetknapperne.
Mørkt jakkesæt: Mørkeblåt eller mørkegråt jakkesæt, hvid cut away-skjorte og slips, med sorte lædersko, f.eks. oxford- eller derbymodel.
Jakkesæt: Noget friere i valget af jakkesæt end ved mørkt jakkesæt, og lidt mere fleksibilitet i farvevalget.
Jakke og buks/Smart casual: Ikke en officiel dresscode, men betyder som regel en mere afslappet stil med en jakke og et par habitbukser eller chinos, sammen med sorte eller brune sko.
"Sommerfin": En uofficiel dresscode, som bliver mere og mere udbredt. En hørjakke og et par pæne bukser er et glimrende valg, selvom hverken jakke eller habitbukser er et krav. Klæd dig gerne i lyse, sommerlige farver. Tip: I varmt vejr er en hvid skjorte et mere sikkert valg end f.eks. lyseblå.
Spørg altid værtsparret eller brudeparret, hvis du er i tvivl om, hvad der gælder for dresscoden.
Takt og tone
Måske føler du dig lidt malplaceret ved en alt for formel fest. Du ved ikke helt, hvilket bestik du skal begynde med, eller hvem du skal kigge på, når der skåles. Bare rolig – selvom der findes regler for takt og tone, skal man stadig have lov at være sig selv, uanset om du er til bryllup, nobelmiddag eller den førnævnte grisefest. Men hvis du gerne vil tilpasse dig formalitetsniveauet, kommer her nogle enkle råd: brug det yderste bestik først, den første skål tages med din borddame, mød blikket hos dine sidemænd før du drikker, og drik ikke for meget. Takt og tone afhænger naturligvis af, hvor formel begivenheden er.
Overlev middagen
Bryllupsmiddage har det med at være lange og indeholde taler, sange, lege og bordplan. Måske kender du kun brudeparret, som ofte sidder et godt stykke væk. Hvis sidemanden er lidt kedelig eller stille, så stil åbne spørgsmål – guldkornene kan dukke op, når du mindst venter det, måske efter et glas vin eller to. Drik gerne vand ind imellem, især hvis vejret er varmt. Skål høfligt og vær med til at skabe god stemning ved bordet. I bedste fald flyver timerne af sted. I værste fald får du i det mindste en god anekdote med hjem.
Strategi til smalltalk
Du kommer sandsynligvis til at tale med mange mennesker – på godt og ondt. Til bryllupsmiddagen og under minglingen kan det være rart at have nogle sikre emner i baghånden: hvordan du kender brudeparret, rejser, detaljer ved brylluppet eller noget generelt og let. Undgå politik, penge og "Hvornår er det din tur til at blive gift?". De fleste elsker at tale om sig selv, så stil nysgerrige spørgsmål eller giv et kompliment for det flotte outfit – alle bliver glade for et par venlige ord, og du fremstår som ydmyg og generøs.
Hvis du skal holde tale
Hvis du skal holde tale – så hold den kort. Nogle talere har en tendens til – enten på grund af nervøsitet eller selviscenesættelse – at brede sig så meget, at selv brudeparret begynder at zone ud. Uanset om du er brudens far eller brudgommens forlover – fat dig i korthed, men vær klar og varm. Undgå at gennemgå hele brudgommens livshistorie fra fødslen til dags dato.
Er du en gæst, der (heldigvis) bare skal lytte – så lyt respektfuldt og nyd vinen i stedet for at starte en samtale med sidemanden, hvis det trækker ud.Vi er måske ikke eksperter i toastmasteri, men her er nogle generelle tips til talen:
✔ Hold det kort (maks 5 minutter).
✔ Præsenter dig selv, fortæl en anekdote om parret eller den, du henvender dig til, sig nogle varme ord og afslut med en skål.
✔ Vær personlig over for den, du taler til.
✔ Traditionelt indleder brudens far.
✔ Følg toastmasterens program, medmindre spontane taler er velkomne.
Løs slipset
Der vil komme øjeblikke i løbet af aftenen, hvor brudeparret tvinges til at deltage i mere eller mindre pinlige lege – måske skal de, siddende ryg mod ryg, løfte hver sin sko for at svare på spørgsmål som "Hvem er mest morgentræt?" eller "Hvem tog det første skridt?". Lad dem bare gøre det. Slip de kyniske tanker og skepsis omkring, hvad der er fjollet eller ej, løs lidt op for den stramme slipseknude og grin med – om ikke andet, så for brudeparrets skyld. Du behøver ikke nødvendigvis binde slipset om panden – selvom det kan være fristende, når dansegulvet først er i gang. Et bryllup er trods alt en fest fyldt med glæde, så bær de bevingede ord "giv lidt af dig selv" med dig under vesten og nyd festen.
Læg telefonen væk
At tage billeder og dokumentere brylluppet er helt fint – men overskriften behøver vel næppe yderligere forklaring? Skab minder i virkeligheden, ikke kun gennem sociale medier. Engangskameraer eller et polaroidkamera kan til gengæld være et hyggeligt indslag til festen.
Bryllupsgaven
Nogle gange har brudeparret lavet en ønskeliste, som du som gæst med fordel kan følge – den er der af en grund. Hvis du gerne vil give penge, kan det være svært at vurdere, hvor meget der er passende. Tag udgangspunkt i, hvad du selv føler er rimeligt – en rettesnor kan være at give cirka det, som kuvertprisen har været.
Er du i tvivl, kan et gavekort til bryllupsrejsen, en kvalitetsbutik eller en interiørbutik være en værdsat gave.
Hav en flugtplan
Hvis du mærker, at festen begynder at løbe lidt af sporet – med fri bar, intense svigermødre eller for meget pinlig runddans – så find et sikkert sted at tage en pause. Hvis brylluppet er indendørs, kan det være en god idé at få lidt frisk luft. En snak med en anden småtræt gæst kan redde aftenen.Når natten lakker mod enden, så husk at takke brudeparret og toastmasteren for en god aften. Hvis du virkelig har brug for at snige dig væk – lav en såkaldt irsk exit, men husk at sende en hilsen dagen efter og sige tak.
Et par sidste tips:
✔ Hold dig til dresscoden.
✔ Medbring vabelplastre.
✔ Glem ikke paraply ved tvivlsomt vejr.
✔ Husk at takke brudeparret.
✔ Nyd dagen!
Vil du fortsætte hvor du var?
Kunderådgivning
Chat

Generelle spørgsmål
I uge 27 har vi begrænsede åbningstider på telefon. Venligst send en e-mail til [email protected]
Du kan finde vores svar på de mest stillede spørgsmål her.
Vi besvarer din mail inden for 24 timer på hverdage.
Personlig stilrådgivning
Vi tilbyder i øjeblikket personlig stilrådgivning både via digitale og fysiske kundemøder i forbindelse med vores hovedkontor i Borås, Sverige.
Hvis du er interesseret og vil booke en tid med vores personal shopper, send en e-mail til [email protected], hvor du også angiver, om du ønsker et digitalt eller fysisk møde. Vi vender tilbage med flere detaljer og forslag til tider.
Vores stilrådgivere ser frem til at hjælpe dig med at opdatere din garderobe og investere i kvalitetsklæder, der holder over tid!